Webbplatsen är föråldrad. Denna sida uppdateras inte längre aktivt.

Verktygslåda för digitalt kunnande inom ungdomsarbetet

Verkes verktygslåda för digitalt kunnande inom ungdomsarbetet är ett stödmaterial som ungdomsarbetsorganisationer kan använda sig av för att strukturera, bedöma och utveckla personalens digitala yrkeskompetens. 

Verktygslådan består av tre verktyg:
1) Kriterierna för digitalt kunnande inom ungdomsarbetet
2) Självutvärderingsverktyget för digital yrkeskompetens

Kriterierna för digitalt kunnande inom ungdomsarbetet

Kriterierna för digitalt kunnande inom ungdomsarbetet synliggör hurdana digitala färdigheter som krävs av alla ungdomsarbetare för att de ska kunna erbjuda ungdomsarbete av hög kvalitet som motsvarar de ungas behov. Kriterierna består av sex kompetensområden, under vilka finns en lista över de praktiska kompetenskraven som berör digitalt kunnande som krävs inom arbetet samt digitalt kunnande som krävs inom ungdomsarbetet.

Kriterierna baserar sig på ramverket för digitala färdigheter som skapats av Europeiska kommissionen (DigComp). Kriterierna har utarbetats i samarbete med aktörer inom ungdomssektorn.

Självutvärderingsverktyget för digitalt kunnande inom ungdomsarbetet

Med hjälp av detta självutvärderingsverktyg kan du utvärdera din egen digitala kompetens och dina utvecklingsbehov. Verktyget har utarbetats med kriterierna för digitalt kunnande inom ungdomsarbetet som utgångspunkt. I självutvärderingen har du som uppgift att utvärdera hur bra du enligt din egen åsikt uppfyller kompetenskriterierna. Du kan skriva ut självutvärderingsverktyget som en pdf-version eller spara det och fylla i det elektroniskt.

Självutvärderingsverktyget kan bland annat användas för att

  • identifiera ens egna styrkor och svagheter.
  • utvärdera och utveckla arbetsgemenskapens digitala yrkeskompetens.
  • fastställa personalens behov av utbildning.
  • rekrytera och orientera nya arbetstagare.